چرا اسکایپ تعطیل خواهد شد؟
به گزارش همشهری آنلاین، مایکروسافت میخواهد «اسکایپ» همان نرمافزار تماس تصویری معروف را که بسیاری از مردم جهان ازجمله ایرانیها خاطرات فراوانی با آن دارند، برای همیشه خاموش کند و به این ترتیب، به دوران ۲۲ساله این اپلیکیشن افسانهای چت پایان دهد. اسکایپ در دهه ۲۰۰۰ میلادی بسیار محبوب بود، اما درنهایت با رقابت سختی از سوی رقبایی مانند «زوم» و «گوگلمیت» مواجه شد. حالا اما قرار است این اپلیکیشن دوستداشتنی در ماه می تعطیل شود و مایکروسافت از هماکنون به کاربران هشدار داده که شروع به مهاجرت کنند.
چه زمانی تعطیل میشود؟
تاریخ رسمی پایان اسکایپ پنجم ماه مه ۲۰۲۵ یعنی پانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۴ است که به این ترتیب پس از نزدیک به ۲۲سال فعالیت، این سرویس خاموش خواهد شد. البته اپلیکیشن از کار خواهد افتاد، اما حساب اسکایپ شما بلافاصله بسته نخواهد شد. در عوض، شما میتوانید با استفاده از حساب اسکایپ خود وارد مایکروسافت تیمز شوید. این قابلیت در چند روز آینده در دسترس خواهد بود. پس از ورود به مایکروسافت تیمز، همچنان باید بتوانید مخاطبان و چتهای قدیمی خود را از اسکایپ مشاهده کنید. این موضوع سقوط بزرگی برای اسکایپ محسوب میشود؛ اپلیکیشنی که در پایان سال۲۰۱۰ حدود ۶۶۰میلیون کاربر جهانی داشت و تا آگوست۲۰۱۵، تعداد کاربران فعال ماهانه آن به ۳۰۰میلیون نفر رسیده. اما این رقم تا مارس۲۰۲۰ به ۱۰۰میلیون کاربر ماهانه کاهش یافت.
دلیل اصلی تعطیلی
مایکروسافت ظاهرا به این نتیجه قطعی رسیده که حفظ و نگهداری اسکایپ ارزش زمانی را که برای آن صرف میشود ندارد، زیرا گزینههای دیگری در دسترس دارد. به همین دلیل، مایکروسافت پشتیبانی از اسکایپ را متوقف کرده و تمرکز خود را روی اپلیکیشن تیمز (Teams) خواهد گذاشت. در اطلاعیه این شرکت آمده است: «از ماه می، اسکایپ دیگر در دسترس نخواهد بود.» این اطلاعیه از کاربران میخواهد که «تماسها و چتهای خود را در تیمز ادامه دهند.»
خاموششدن اسکایپ
مرگ اسکایپ نباید چندان شگفتانگیز باشد. وبلاگ رسمی اسکایپ-که بهروزرسانیهای این اپلیکیشن را منتشر میکرد- از ماه می ۲۰۲۴ دیگر بهروزرسانی نشده است. در آن زمان، اسکایپ از «نسخه جدید پیامرسانی اسکایپ» رونمایی کرد که بهگفته آنها «یک بازطراحی کامل بود که نوید تجربهای جدید در پیامرسانی را میداد.» اسکایپ روشی محبوب برای ارسال پیام، برقراری تماسهای صوتی و تصویری و حتی شمارهگیری تلفنهای واقعی بود. با این حال، این اپلیکیشن با رقابت شدید از سوی زوم، گوگلمیت، فیستایم اپل، مسنجر فیسبوک متا و واتساپ مواجه شد.
میراث اسکایپ
با تمام این فراز و نشیبها، اسکایپ چیزی بیش از یک اپلیکیشن بود. این سرویس نخستین بار لذت تماس تصویری رایگان را به میلیونها نفر در سراسر جهان هدیه داد. از مکالمههای خانوادگی گرفته تا جلسات کاری و حتی لحظات خاص مانند ازدواج از راه دور یا اعلام خبرهای مهم زندگی، اسکایپ بخش جداییناپذیری از خاطرات دیجیتال بسیاری از مردم شد و حالا با بسته شدن آن تنها یک پرسش مهم باقی میماند: آیا تکنولوژیای که روزی دنیای ارتباطات را متحول کرد میتواند دوباره در شکلی جدید بازگردد؟
داستان صعود و سقوط یک انقلاب دیجیتال
در جهانی که ارتباطات روزبهروز سریعتر و پیشرفتهتر میشود نامهایی هستند که در حافظه جمعی مردم حک میشوند. اسکایپ یکی از همین نامها بود، اپلیکیشنی که زمانی آینده ارتباطات تصویری را رقم زد، اما حالا در آستانه فراموشی قرار گرفته است. در سال ۲۰۰۳، زمانی که اینترنت هنوز در مراحل اولیه رشد خود بود و تماسهای بینالمللی هزینه سرسامآوری داشتند، اسکایپ مانند معجزه ظاهر شد. ایده پشت اسکایپ ساده اما قدرتمند بود: امکان برقراری تماسهای صوتی و تصویری رایگان از طریق اینترنت.
بیشتر بخوانید:
- مراقب قفلشکستهها باشید | نصب بازیهای کِرِکشده خطرناک است
تاریخچه اسکایپ
اسکایپ در اوایل دهه۲۰۰۰ توسط نیکلاس زنستروم و یانوس فریس به همراه تیمی از ۴توسعهدهنده استونیایی ساخته شد. این اپلیکیشن در آگوست۲۰۰۳ منتشر و سپس در سپتامبر۲۰۰۵ توسط eBay بهقیمت ۲.۶میلیارد دلار خریداری شد. ۴سال بعد، در سپتامبر۲۰۰۹، بخش بزرگی از سهام اسکایپ به ارزش ۱.۹میلیارد دلار به فروش رسید که ۶۵درصد مالکیت شرکت را به سرمایهگذاران جدید داد. در نهایت، در ماه مه۲۰۱۱، مایکروسافت اسکایپ را با مبلغ هنگفت ۸.۵میلیارد دلار خریداری کرد. مایکروسافت این خرید را بهعنوان جایگزینی برای سرویس Windows Live Messenger که پیشتر با نام MSN Messenger شناخته میشد، انجام داد. اسکایپ بیشتر به نسخه دسکتاپی خود شناخته میشد، اما روی انواع دستگاهها ازجمله رایانههای مک، گوشیهای آیفون و اندروید، کنسولهای ایکسباکس مایکروسافت و حتی ساعتهای هوشمند اپل و گوگل در دسترس بود. اسکایپ به ۱۰۸ زبان در دسترس بود و تا فوریه ۲۰۲۳، ۳۶میلیون نفر روزانه از آن استفاده میکردند. این تعداد نسبت به مارس۲۰۲۰ که ۴۰میلیون کاربر روزانه داشت، کاهش یافته بود.