سلامت > بهداشت

رئیسی: تلفات حوادث رانندگی با همین خودروها و جاده‌ها قابل کاهش است

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رئیسی، روز یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۳، در نشست خبری پویش «نه به تصادف» که در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: بعضی از موارد هست که همه ما با آنها دست به گریبان هستیم که حوادث رانندگی، از این قبیل موارد است که همواره شاهد آن هستیم.

وی افزود: پویش نه به تصادف می‌تواند بسیار مهم باشد، اما نیاز است تداوم یابد. به همین دلیل، موضوع را به سه بخش تقسیم کرده‌ایم.

رئیسی با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت یک برنامه سه ساله برای کاهش تصادفات تدوین کرده است، افزود: ما می‌توانیم از ۲۰ هزار مرگ ناشی از تصادفات در کشور، می‌توانیم حداقل ۱۰ هزار مرگ را کاهش دهیم.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: قبول کنیم که ما در فرهنگ رانندگی مشکل داریم. به طوری که ساعت ۱۰ شب به بعد، شاهد وضعیت خطرناکی از رانندگی در خیابان‌های تهران هستیم.

رئیسی گفت: موضوع فقط جاده نیست و فرهنگ رانندگی مهم است. بنابراین، با رانندگی درست، می‌توان از تعداد تلفات حوادث رانندگی کم کرد.

وی افزود: من اعتقاد دارم با همین وضعیت خودروها و جاده‌هایی که داریم، می‌توان از تلفات حوادث رانندگی کم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: مهم‌ترین عامل کاهش حوادث ترافیکی و جاده‌ای در کشور، قانون بازدارنده است. زیرا، قوانین ما بازدارنده نیستند.

وی افزود: هیچ استثنایی در رعایت قانون نباید قائل شد و این موضوع شامل مسئول و…، می‌شود.

رئیسی ادامه داد: با وضعیت موجود، نمی‌توان به کاهش تلفات حوادث ترافیکی و جاده‌ای امیدوار بود.

معاون وزیر بهداشت گفت: قول می‌دهم اگر قوانین رانندگی در کشور، بازدارنده باشند، حداقل ۲۰ درصد از میزان تلفات کم خواهد شد.

وی افزود: هر فوتی در کشور حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد و ۸۳ درصد فوتی‌های ما در جاده‌ها زیر ۵۰ سال سن دارند.

رئیسی ادامه داد: اولین آسیب‌های ناشی از تصادفات منجر به فوت، آسیب‌های مغزی است.

وی افزود: اجباری شدن کلاه ایمنی برای موتورسواران باید اجباری شود، چون بیشترین تلفات متوجه راکبان موتورسیکلت است.

رئیسی گفت: ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های کشور فرسوده اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: میران آسیب و مرگ و میرهای سرنشینان خودورها بیشتر از راننده است، چون کمربند ایمنی برای راننده اجباری شده است. بنابراین، قوانین رانندگی باید بازدارنده باشد.

رئیسی در ادامه به برنامه سه ساله وزارت بهداشت برای کاهش حوادث ترافیکی اشاره کرد و افزود: فرهنگ سازی فقط اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نیست، بلکه مجموعه‌ای از مقررات که می‌تواند منجر به اصلاح رفتار شود، فرهنگ سازی نام دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تفاوت پویش نه به تصادف با سایر پویش‌ها در این است که همه مسئولین پای کار آمده اند.

وی افزود: متأسفانه خودروسازان کشور خیلی پاسخگو نیستند و این اصلاً خوب نیست.

رئیسی ادامه داد: وزارت بهداشت مصمم است، تیم شکل گرفته در پویش نه به تصادف را ادامه بدهد و از هم نپاشد.

وی افزود: در کشور ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، دو دهم دوربین کنترل رانندگی وجود دارد که نصف این دوربین‌ها خراب هستند.

رئیسی گفت: ما امیدواریم در این سه سال، به اصلاح امور مربوط به کاهش تلفات حوادث ترافیکی و جاده‌ای بپردازیم که شامل جاده‌ها، قوانین، خودروها و…، می‌شود.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: امیدواریم رسانه ملی هم پای کار بیاید.

تکمیل می شود…

منبع خبرگزاری مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا